tisdag 4 januari 2011

Att välja ett jobb som synkar med PKU

När man kommer upp i åldern då det är dags att skaffa sitt första jobb kan det vara bra att tänka igenom ett par saker. Själv har jag erfarenhet av olika jobb och tänkte dela med mig av det.

Mina spontana åsikter kring jobb är enkla:
- Tänk på att du måste kunna ta rast, alternativt kunna ta din ersättning där du är (under arbetstid) - ett exempel på sämre jobb var när jag jobbade som civilväktare (butikskontrollant)

Varför?

- Beroende på var du jobbar och i vilken miljö det är så kan det vara svårt att få till raster och tillfälle att äta/ta ersättningen som man ska. Jag jobbade själv i handelsmiljö som ordningsvakt och även som civilväktare. I båda fallen kan det vara så att man griper någon och blir väntandes på polis väldigt länge - du kan inte gå ifrån för att du behöver äta till exempel. Om man jobbade ensam och grep någon för en stöld kunde det gå en hel dag utan rast eller möjlighet att äta och mycket berodde på hur mycket det fanns att göra under en dag, om man kunde komma ifrån. En väktare/ordningsvakt har i många fall betald lunch vilket innebär att man måste rycka in och jobba igen om det krävs. Då är det bara att lämna mat och ersättning och springa på larm.

Med andra ord är det valet av arbetsplats inte så smart om man har PKU.

Att vara väktare/ordningsvakt på en plats där man har schemalagda luncher eller i alla fall möjlighet att ta en lunchrast och man är garanterad lunchrast eller småraster - då är det en helt annan sak. Exempel på väktaryrken där det gäller är receptionsarbete, larmcentral och till viss del ronderande väktartjänster.

Jag arbetade även i en Vivo butik i 3 år (mellan 16-19år) och det var i början bara kvällar och helger med raster och lunchraster så det gick väldigt bra. Jag hade då inga problem med maten då jag tog med mig matlåda vid helgjobb och avsatte tid att ta min ersättning under rasterna. När jag senare jobbade heltid där så fungerade även det bra.

Idag jobbar jag som receptionist för Securitas räkning ute hos kund och det synkar väldigt bra med PKUn. Tidigare, i mitt arbete som väktare i handelsmiljö blev mina värden höga då jag inte åt på många timmar, slarvade med ersättningen som aldrig förr samt åt massor när jag väl fick äta. HELT FEL med andra ord.

Så, för att sammanfatta:
- Välj ett jobb där du har lunchrast och mindre raster.
- Välj ett jobb där du har möjlighet att ha med dig matlåda.
- Välj ett jobb med bra tider så att du kan ha dagliga rutiner. Om du trivs med nattjobb och dina värden inte påverkas märkbart av det - grattis! Det är dock svårare med natt och sena kvällsjobb än med dagjobb (i alla fall för min del..)

Välj smart! / Micha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar