måndag 3 januari 2011

Nytt år - nya rutiner

Som jag nämnde i tidigare inlägg ska jag reducera mitt dagliga Fa intag och anledningen till detta är att jag någon gång längre fram vill bli gravid. För att kunna bli gravid som kvinna med klassisk PKU krävs det att man ligger väldigt lågt i värdena (Fa värden som mäts i mmol) en längre tid innan man får klartecken att bli gravid. Rekommendationen är 3 månader innan man får ett OK att prova.

Jag som i normala fall ska få ett värde runt 400 på ett prov har ofta legat för högt i värdena - allt från 500-1000 till och från. Senaste tiden har värdena varit mycket stabila och legat runt 600-700. Nu ska jag alltså ner till 300 eller mindre. För att kunna gå ner så mycket i värdena krävs kraftiga restriktioner i matintaget, kraftigare än i vanliga fall vid PKU.

 Det nya året har precis börjat och de senaste dagarna har jag planerat och planerat lite till.

Med start tidigt imorse stod jag och försökte räkna ut vad min frukost innehöll i Fa. Inte helt lätt då jag måste lära mig hur jag ska räkna om jag äter 2 skivor "basbröd" bakat efter receptet på mjölförpackningen (Lågprotein mix mjölet). Jag valde att väga skivorna. 74 gram bröd blev det men lite smör på och lite sockerfri marmelad (som naturligtvis inte innehåller aspartam heller.. Dalfour heter märket. Stoppade i mig mina 30 tabletter Phlexy-10 och en kopp te och var sedan redo att åka till jobbet.

Har räknat ut att min lunch kommer att innhålla 175 mg Fa (eventuellt mer OM jag äter en avocado till men då får jag räkna om den slutgiltiga mängden Fa.

Jag ska äta 900 mg Fa om dagen är det sagt - i alla fall till en början så får vi se hur lågt provsvaren går - eventuellt att man får dra ner/öka mg Fa. Jag kommer att uppdatera bloggen med resultat från proven jag tar - och jag kommer att uppdatera om jag kommer på bra tips och idéer för den som vill gå ner i Fa.

Första veckan är nu inledd och jag hoppas att jag ska ha många idéer i matväg så att jag har det lite lättare under den här 3 månadersperioden. Jag har gjort upp listor på matförslag och kommer den första tiden att fokusera på räknandet av Fa så att det blir rätt - det är prio ett just nu! (träning kommer jag naturligtvis också att ägna mig åt, men första veckan ser jag som en planeringsvecka - sedan ska jag komma in ordentligt i träningen också.)

// Micha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar